Marc Christiaans
Contact
[email protected]
Over Marc Christiaans
Marc over zichzelf:
‘Ik werk vaak met niet alledaagse schildermaterialen, zoals zand, vernis en lak. Mijn stijl varieert van heftig en intens tot ingehouden en verstild. Het belangrijkste thema in mijn werk is de tegenstelling en het spanningsveld tussen polen als plus en min, mannelijk en vrouwelijk. Mijn manier van werken is voornamelijk intuitief. In de beelden die ik maak, kan de kijker symbolische elementen ontdekken in een abstracte of meer figuratieve vorm.’
Anderen over Marc Christiaans:
‘Van Marc Christiaans zijn op deze expositie enkel schilderwerken te zien. Zijn werk lijkt op het eerste gezicht zeer toegankelijk. Men ziet herkenbare symbolen, een beker, een vis.
Oude symbolen, die een eigen geschiedenis van betekenissen met zich meedragen. Zo kan de kelk gezien worden als symbool voor verzoening en heel wording. Een thema wat lange tijd in religie een belangrijke rol heeft gespeeld (en nog speelt).
In de huidige tijd staat het eerder als een teken dat in verband gebracht kan worden met onze omgang met de aarde, met onszelf. Zo is het teken vis, Ichtus, vanouds een symbool voor Christus, Gods Zoon, de Redder. Maar reeds lang daarvoor was de Visica Piscis (het vat van de vis) een symbool voor de moedergodin, zoals deze te vinden is in meerdere religieuze tradities.
In deze tijd is er onmiskenbaar een heropleving van interesse voor transculturele symboliek. Men kan er over lezen, het willen begrijpen. Maar het is toch de directe grafische verbeelding van symbolen dat de meest geëigende weg vormt om geraakt te worden door de diepere betekenislaag ervan.
En het is aan de kunstenaars om dat uit te drukken op een wijze die aansluit bij de hedendaagse tijd. Dat is onmiskenbaar terug te vinden in het werk van Marc Christiaans. Het is aan de beschouwer zelve een poging te wagen om zowel het kunstwerk op zich (in zijn esthetische laag) als de potentiële onderliggende betekenislaag voor zich te openen.’
(toelichting K.A. bij een expositie met onder andere het schilderij ‘Vinum Sacrum’)
‘De symbolentaal in het werk van Marc Christiaans heeft een betekenislaag op zich (zie de voorafgaande beschrijving), maar is daarnaast ook een creatieve uitdaging aan het daadwerkelijke schilderen zelf. In zijn schilderwerken is sprake van gemengde technieken. Verschillende materialen worden als het ware op een alchemistische wijze op het doek bewerkt. Het symbool wordt van binnenuit ‘opgebouwd’, deels speels, deels bewust gericht, en krijgt aldus zijn plaats in het totale beeld.’
(toelichting K.A. bij de expositie in Het Oude Raadhuis, Beek en Donk, 2002)
Curriculum Vitae
Opleidingen
opleiding Academie St. Joost, Breda
afdeling Monumentale Vormgeving
periode 1982-1983
opleiding Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, Den Bosch (diploma behaald)
afdeling Monumentale Vormgeving
periode 1984-1988
opleiding HKU, Utrecht (diploma behaald)
afdeling Lerarenopleiding
periode 2000-2002
Tentoonstellingen (een selectie)
Huntenkunst (groepstentoonstelling), Ulft, 2024, 2025
Passages 2024 (groepstentoonstelling), Instituut Johanna de Lestonac, Nijmegen
Hoefsloot, Elst, september-december 2018
Huntenkunst (groepstentoonstelling), Ulft, 2015, 2016, 2017
St. Elisabeth Ziekenhuis, Tilburg, (solotentoonstelling), 2012
Notre Dame des Arts, Ubbergen, ‘Vier muren abstracte kunst’ (groepstentoonstelling), 2012
Notre Dame des Arts, Ubbergen, ‘Een dame van 100 jaar’, (solotentoonstelling), 2010
Kunstbox, Boxmeer, (groepstentoonstelling), 2009
Art District (werk in stock), Amsterdam, 2004-2007
Huntenkunst (groepstentoonstelling) Doetinchem, 2003, 2004, 2005, 2010
Het Oude Raadhuis, Beek en Donk, 2002
De Weijer Cultureel Centrum (solotentoonstelling), Boxmeer, 2001
St Maartenskliniek, Nijmegen
Stichting De Poort, NH kerk (groepstentoonstelling), Rossum
De Sigarenfabriek (groepstentoonstelling), Delft, 2000
Galerie Het Vertrek (groepstentoonstelling), Huissen, 1998 en 1999
Künstlerhaus der Stadt, Duisburg (Duitsland), 1998
Stadsschouwburg Heerlen, Heerlen, 1993
Galerie Bastiaans (groepstentoonstelling), Boxmeer, 1992
Galerie An Sengers, Heusden, 1990
Nieuwe leden tentoonstelling G.B.K., Arnhem, 1990
Anima G (biënnale Gelderse beeldende kunstenaars), Nijmegen, 1990
Prijsvragen
1e prijs in de Gallo Art & Wine prijsvraag, 2000
Publicaties
‘Hedendaagse kunst in Nederlandse kerken 1990-2015’; ‘Van Jan Dibbets tot Tinkebell’. Gepubliceerd in opdracht van Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland, onder redactie van Joost de Wal. 2015
Diverse vermeldingen in tekst en beeld.